04 October, 2012

Efterår i Champagne: Tøj i Troyes

 
Posted by Picasa
Troyes er en juvel i den sydlige del af regionen Champagne. I centrum står store, gamle bindingsværksbygninger skulder ved skulder, og det kan da godt være at du får tid til at kigge lidt på deres fine udskæringer.

Vore dages Troyes er mere kendt for sine fabriksudsalg af især tøj. Det er nemlig godt og billigt.

Frankrigs Herning
I gamle dage var Troyes kendt som jerseyens hovedstad. Store stolte mærker som Lacoste, Petit Bateau og mange flere stammer fra dette område. Frankrigs Herning/Ikast.

I dag bliver meget lidt tøj stadig syet i Troyes og omegn. Lukkede og nedbrudte fabrikker overalt i området fortæller om tekstilens udflagning. Tjek selv blusen: Der står ikke længere "Made in France", men "Designed in France".

Kvaliteten er muligvis ikke helt den samme i dag. Alain bruger for eksempel stadig en hel del af de poloer han også havde da vi mødte hinanden i 1991. Nogle gange kan jeg gribe mig selv i at tænke at jerseyen måske ikke behøver helt op i den kvalitet ;-)

Fabrikssalg
Ansatte på fabrikkerne kunne købe sidste års kollektioner billigt, og fra engang i 1980'erne åbnede fabrikssalgene også for andre der kendte til dem.

Herfra stammer Alains poloer og en Yves Saint Laurent badekåbe der også er fuldstændig absolut uopslidelig. Selv farven holder den.

Efterhånden er nye butikker og kæder stødt til. I dag er alt muligt andet end det gamle Troyes-tøj også til salg her.

Personligt er jeg ligeglad hvor tøjet kommer fra. Til gengæld går jeg kun efter gode mærker, og tøjet skal være billigt. Jeg har en liste jeg gerne køber ind efter og det er ikke altid at jeg finder en god frakke. Så kigger jeg i stedet igen året efter.

Min top 3:
1) Carroll vinterfrakke i uld til godt 100 euro (750 kr), holdt sig flot i 10 år.
2) Petit Bateau-shirts, billige, min ældste er 10 år gammel.
3) Kenzo uldjakke til 40 euro (300 kr). Den er også uopslidelig og stadig flot.

Udsalg og det imellem
Under udsalget to gange om året - januar og juni/juli - kan du finde godt tøj til virkeligt lave priser. Det varer nogle uger, og jo længere det er fremme jo mindre tøj er tilbage på hylderne. Til gengæld falder prisen yderligere op til 70% af den normale pris der i forvejen er meget nedsat.

Butikkerne har også åbent resten af året, og er man vant til danske priser er her mange gode og billige kvalitetskøb. Se mere her. Men husk... Troyes er stort, der er mange butikker og endnu flere mærker. Det kan virkelig godt betale sig at overveje hvad du vil, tage vand med og gode gåsko. Ellers kan du selvfølgelig bare købe dig et par.

Beklager manglende billeddækning, jeg har aldrig tid til at tage billeder sådan en dag.

No comments: